طرح افق چیست و چگونه در سامانه جامع تجارت ثبت نام کنیم؟

 

طرح افق و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم

برای خرید تلفن همراه نکات مهمی وجود دارد که باید به آن‌ها توجه داشت. به عنوان مثال رجیستری یکی از این مسائل مهم می‌باشد که قبل از خرید گوشی موبایل باید به آن توجه ویژه داشت. بعد از اهمیت طرح رجیستری ، طرح دیگری نیز به نام طرح افق وجود دارد که رعایت آن بسیار ضروری بوده و مربوط به واردکنندگان و عرضه کنندگان گوشی موبایل هوشمند و تلفن های همراه بوده که از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما در این مقاله می‌خواهیم درباره طرح افق و چگونگی ثبت نام آن اطلاعاتی را در اختیارتان بگذاریم.

مفهوم طرح افق

طرح افق (استاندارد سازی فاکتور و نظارت بر قیمت ) از یکم فروردین ماه سال ۹۹ اجرایی شده است. بر اساس این طرح تمامی فروشندگان تلفن همراه و گوشی موبایل هوشمند ، باید گوشی های خود را طبق  اصول این طرح ثبت نام کرده و وارد سامانه مربوطه نمایند.

اهمیت ثبت نام در طرح افق چیست؟

تصور کنید شما تلفن همراه و گوشی موبایل هوشمند خود را در تهران خریداری کرده‌اید و شخص دیگری نیز در همین تاریخ و در شهر اصفهان، درست گوشی موبایل هوشمندی مشابه گوشی شما خریداری کرده است . مسئله مهم قیمتی است که شما در تهران و آن شخص در اصفهان پرداخته است. آیا میزان قیمت گوشی در دو شهر مختلف برابر است؟

طرح افق به منظور کنترل قیمت تلفن همراه و گوشی موبایل هوشمند شکل گرفته و نظارتی بر قیمت کالاها در تمامی نقاط مختلف دارد. تمامی فروشندگان گوشی های تلفن همراه باید اجناس و کالاهای خود را که شامل تلفن همراه و گوشی موبایل هوشمند و همچنین تبلت‌ها می‌باشند، می‌بایست در سامانه مربوط به افق ثبت نام کنند تا قیمت آن‌ها با قیمت تعیین شده برابر باشد و شخص فروشنده نتواند در  شهری دیگر و یا در فروشگاهی دیگر این گوشی موبایل یا تبلت را با قیمت بیشتری به فروش برساند.

تفاوت طرح رجیستری و افق

طرح رجیستری برای مقابله با قاچاق گوشی موبایل و تلفن همراه صورت می‌گیرد. برای این که تعداد گوشی‌های وارد شده در کشور مشخص باشد و قادر به کنترل آن باشیم و احتکار صورت نگیرد، لازم است که تعداد و آمار دقیق آنها را بدانیم. به همین منظور تمامی گوشی‌ها باید در سامانه افق ثبت شوند.

اگر گوشی خریداری شده در سامانه افق ثبت نشده باشد چه می شود؟

اگر تلفن همراه یا گوشی موبایل هوشمندی در سامانه مربوط به افق ثبت نشود، هنگامی‌ که مشتریان گوشی را خریداری می‌کنند با مشکل رجیستری مواجه می‌شوند. به عنوان مثال گوشی آن‌ها در سامانه همتا ثبت نشده و اعلام می‌شود که این گوشی قاچاق بوده و رجیستر نخواهد شد.

چگونه گوشی موبایل وارداتی را در سامانه افق ثبت کنیم؟

ثبت نام در سامانه جامع تجارت بسیار آسان بوده و برای ثبت تلفن همراه و گوشی موبایل هوشمند وارداتی کافیست مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:

گام اول:

در ابتدا باید در سامانه جامع تجارت که سامانه مربوط به طرح افق می‌باشد اقدام به ثبت نام کنید

 

 

گام دوم:

در این سامانه باید نام واحد تولیدی خود و اطلاعات تماس و کدپستی خود را ثبت کنید و اگر واحد صنعتی باشید باید مجوز تولیدی بهین یاب و شناسه کسب و کار خود را دریافت  کنید و در صورتی که واحد صنفی هستید باید مجوز تولیدی صنفی خود را انتخاب کرده و شماره صنفی را ثبت کنید.

گام سوم:

در این مرحله باید واحد‌های تولیدکننده و واحد‌های صنفی مشخصات انبار و کدپستی خود را وارد نمایند.

 

گام چهارم:

در این مرحله که ثبت تولید نام دارد باید تولیدکنندگان سال و ماه تولید و انبار مدنظرشان را تعیین کرده و بر اساس شناسه کالا در سامانه تجارت آن را بارگذاری نمایند تا امکان ثبت فروش این محصولات برایشان میسر گردد.

 

گام پنجم:

نوبت به مرحله ثبت داخلی می‌رسد و در این مرحله با انتخاب فروش به تاجر یا فروش به مصرف کننده وضعیت فروش را مشخص کنید. لازم به ذکر است که تاریخ سند فروش یا همان فاکتور صادر شده توسط فروشنده باید در این مرحله ثبت گردد و همچنین می‌توانید به جای تک تک صورت حساب‌ها یک صورت حساب کلی وارد کنید.

 

گام آخر:

در آخر نوبت به ثبت فروش صادراتی می‌رسد. واحدهایی که صادرات انجام نمی‌دهند ضرورتی برای انجام این مرحله ندارند اما در غیر این صورت طبقه کالا و لیست شناسه کالاها و سپس ثبت کالاها را باید انجام ‌دهند.